Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

4 tekstfouten die je absoluut niet wil maken

Het is een hele opgave; teksten schrijven die niet alleen passen bij wie je bent en wat je (als bedrijf) doet, maar ook nog eens lekker weglezen én de gewenste resultaten opleveren. Het is dan ook niet gek dat er nog steeds regelmatig tekstfouten worden gemaakt. Om jou te helpen om deze niet te maken wanneer je zelf met je (website)teksten aan de slag gaat, hebben we de meest gemaakte tekstfouten voor je op een rijtje gezet.

1. Teksten klakkeloos overnemen

Een van de tekstfouten die we nog vaak zien en waar we ons geregeld over verbazen is het klakkeloos overnemen van teksten van anderen. Natuurlijk kunnen we ons goed voorstellen dat je andere websites van bedrijven uit je eigen branche gebruikt als inspiratie wanneer je zelf aan de slag gaat. Het is goed om te weten hoe je concurrenten het aanpakken. Wat natuurlijk níet zo handig is, is het letterlijk overnemen van hun teksten en ze lichtjes aanpassen zodat ze op jouw bedrijf aansluiten. Niet alleen is dat natuurlijk niet zo netjes, ook kan het jouw zoekmachineresultaten aardig dwarsbomen. Jouw teksten scoren namelijk hoger in de zoekmachines als ze origineel zijn, wat nogal lastig wordt als ze bijna exact hetzelfde zijn als die van je concullega’s. En je wil natuurlijk juist beter gevonden worden dan hen. Ons advies: schrijf je teksten vooral zelf, daar worden ze alleen maar beter van!

2. Niet over je teksten nadenken

Het lijkt misschien heel logisch, maar het is toch een van de tekstfouten die het meest gemaakt wordt: niet nadenken over de teksten. En dan bedoelen we niet alleen over de inhoud. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan bedenken wat je precies wil overbrengen. Natuurlijk is dat vaak een van de eerste stappen: wat is de boodschap die je naar buiten wil brengen? Vervolgens ga je aan de slag met de vorm van de teksten: welke aanspreekvorm gebruik je? Gebruik je korte, gevatte zinnen of lange, statige zinnen? In welke taal ga je communiceren? Al deze factoren zijn compleet afhankelijk van de doelgroep waarvoor je schrijft, het doel waarmee je schrijft en de uiting waarvoor je schrijft. Door zonder strategie je teksten op te stellen, kunnen er al snel een heleboel problemen mee ontstaan. En dat wil je natuurlijk niet! Denk daarom goed na over wat er achter de teksten zit voordat je begint met schrijven.

3. Schrijven over wat je zelf leuk vindt

Als je teksten schrijft voor je eigen bedrijf, is de kans heel groot dat je schrijft over wat je zelf leuk vindt. Dat is natuurlijk top, maar je moet je wel beseffen dat je doelgroep misschien niet zit te wachten op alles wat jij leuk vindt. Sterker nog: het kan een afstotend effect hebben. Dat maakt deze fout dan ook een van de meest gemaakte tekstfouten. Wanneer je doelgroep op jouw website of socials komt en alleen maar een verhaal over jou en wat jij leuk vindt kan lezen, haken ze waarschijnlijk heel snel af. De sleutel tot succes is het perspectief wisselen: waar zijn zij naar op zoek? Wat willen zij lezen? Hebben ze een probleem wat jij kan oplossen met jouw product/dienst? Schrijf daar dan over en laat hen zien wat je voor ze kan betekenen. Dat vinden ze veel waardevoller om over te lezen dan wanneer jij hele boekwerken schrijft over wat je vandaag allemaal gedaan hebt.

4. Je teksten niet dubbelchecken

Er is niets zo slordig als je teksten publiceren, laten drukken of versturen met een scala aan spel- en taalfouten in de tekst. Dat komt niet professioneel over en kan in het verkeerde keelgat van je doelgroep schieten, zeker als zij veel waarde hechten aan juist taalgebruik. Let er daarom op dat je altijd – ja, echt altijd – je teksten in ieder geval dubbelcheckt om te voorkomen dat ze met tekstfouten verschijnen. Zeker wanneer je teksten laat afdrukken, bijvoorbeeld op folders, visitekaartjes of boeken, wil je geen fouten maken – bij online teksten kan je ze gelukkig nog bewerken!

Rachel is de oprichtster van Glow Get ‘Em en werkt als succes- & mindsetcoach én als tekstschrijver. Met haar bedrijf Write with Rachel helpt zij ondernemers/bedrijven om hun kernverhaal zo aantrekkelijk en effectief met hun doelgroep te communiceren. Daarnaast wil zij met Glow Get ‘Em ambitieuze vrouwen inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf en hun ondernemerschap te halen.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page