Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Zo ontdek je de sweet spot voor jouw content

Content is op z’n zachts gezegd booming. Wanneer we aan content denken, denken we gelijk aan social media. Toch gaat content veel verder dan je denkt en plaatsen we massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs voor onze websites, maken een video/fotootje hier, artikeltje daar en oh, die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Maar je wil dat de content die je maakt wat oplevert, zowel voor jou als de persoon in kwestie die de content consumeert. Wat je wil is een win-winsituatie creëren. Die win-winsituatie creëer je op het moment dat je jouw sweet spot gaat opzoeken. Het is de plek waar je wezen wil. En in deze blog vertelt Emel, ook wel bekend als De Content Coach, je waarom en hoe je deze sweet spot kunt ontdekken.

Omdat het het waard is

Waarde is misschien wel een van de meest gebruikte woorden die ik in het afgelopen jaar voorbij heb zien komen en heb gehoord uit de monden van vele ondernemers met mij. Wanneer is content waardevol? Content is pas waardevol wanneer de lezer/kijker er wat aan heeft. Het is de perfecte combinatie tussen de kennis en vaardigheden die je in huis hebt en de passie en de pijnpunten van (potentiële) klanten!

De perfecte combinatie

Die perfecte combinatie, dat is de sweetspot. Het is de plek waar je wezen wil wanneer je content wil delen die waardevol is. Bij contentmarketing gaat het altijd om de waarde die je levert. De problemen en de behoeften van de klant staan helemaal in het middelpunt van de belangstelling. Daarbij is het ook een manier om sales binnen te halen. Alleen dan wel op een zachte manier waarin “hallo, dit is mijn product, wil je ‘m kopen?” geen rol speelt.

De sweet spot heeft dus de perfecte combinatie met aan de ene kant jouw kennis en vaardigheden – jouw expertise, datgene waar je goed in bent en een ander mee van dienst kunt zijn – en aan de andere kant de ambities, passie, pijnpunten, struikelblokken, vraagstukken van jouw doelgroep. Doordat je gebruik maakt van deze perfecte combinatie kom je tot waardevolle en unieke content. Want wat jij weet en kan, is misschien wel te Googlen, maar niemand vertelt het met de ervaring die jij hebt.

Zo ontdek je de sweet spot voor jouw content

Oké, nu gaan we op zoek naar jouw sweet spot. Dat doen we door de volgende vragen te doorlopen. Schrijf vooral alle antwoorden op in een notitieboekje of open een nieuw tabblad waarin je kunt typen.

Aan de kant van je potentiële klant

  1. Welke dromen en doelen heeft jouw potentiële klant?
  2. Om wat voor resultaten gaat het?
  3. Welke vragen/problemen komen deze potentiële klanten tegen bij het waarmaken van hun ambities?
  4. Wat doet er zeer? Welke pijnpunten ervaart jouw potentiële klant?
  5. Waar ergeren deze potentiële klanten zich aan? Wat voor taken zijn dit?

Aan de kant van jouw kennis en expertise

  1. Op welke vragen heb jij het antwoord?
  2. Voor welke problemen heb jij een oplossing?
  3. Welke tips heb jij voor je potentiële klanten om hun ambities waar te maken?
  4. Waar beschik jij kennis over en wat kun je daarover delen?

Hoe zorg je dat je de sweet spot eigen maakt?

Omdat er zoveel content te vinden is en voorbij komt, worden ook jouw potentiële klanten hiermee overspoeld. En – wat ik net ook al eerder vertelde – alles wat jij weet is te Googlen. Het is belangrijk dat je eruit springt, een eigen stem hebt, een eigen mening, dat je afwijkt van het normale. De manier waarop je zaken brengt, problemen oplost, handvatten geeft en begeleid in het behalen van dromen en ambities, is hoe je het verschil maakt.

De sweet spot in een notendop

– De sweet spot zorgt voor een emotionele connectie tussen jouw potentiële klanten en jouw bedrijf;
– Het leidt niet direct tot snelle conversies of omzet, content heeft tijd nodig;
– Het gaat niet direct over je product of dienst, maar over helpen en het bieden van meerwaarde voor potentiële klanten.

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die consistent zichtbaar willen zijn bij hun potentiële klanten. Consistent zichtbaar zijn op meerdere plekken dan alleen de eigen socials, website of blog, is het doel. Zij leert creatieve ondernemers hoe zij contentmarketing kunnen laten werken voor hun business. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens een cursus De Content Courses, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page