Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Met deze tips zorg jij dat jij effectief zichtbaar bent voor je volgers

Tegenwoordig is jezelf zichtbaar maken via social media lang zo lastig niet meer. Een paar toetsen indrukken op je telefoon en je kan jouw volgers een inkijkje geven in jouw ondernemersbestaan en en jouw business. Maar hoe zorg je nu dat deze zichtbaarheid je ook daadwerkelijk iets oplevert. Is het genoeg om alleen zichtbaar te zijn? Of moet je daar meer voor doen? Social media strateeg Elvira geeft je in dit artikel tips hoe jij kan zorgen dat je effectief zichtbaar bent voor jouw volgers. Lees je mee?

Een van de leukste dingen van mijn werk is om met ondernemers mee te denken hoe zij vanuit een marketingtechnisch oogpunt meer uit hun business kunnen halen. En als je mij een beetje kent, dan is dat vooral op social marketing gericht (oké, oké… Instagram in het bijzonder). Zo had ik onlangs een gesprek met een dame die bij mij een strategie call had ingepland, om samen eens te kijken naar haar verbeterpunten op Instagram. Voordat ik zo’n call in ga, bekijk ik van tevoren haar socials en haar website om alvast wat indrukken te krijgen van de persoon en van het werk wat ze doet.

Zo ook deze keer, dus ik opende mijn Insta en zocht op haar bedrijfsnaam. Geen account wat matchte. Hmm… Oké, dan even checken op haar voor en achternaam. Weer geen match! Ik begon bijna te twijfelen of ze überhaupt al wel Instagram gebruikte, of dat ik me had vergist. Ik zocht nog eens op haar bedrijfsnaam en vond wel een hashtag die hieraan gekoppeld was, dus besloot ik daar verder op te zoeken. En ja hoor, zo kwam ik tóch bij haar zakelijke Instagram account uit; het had alleen een andere gebruikersnaam die niet refereerde aan haar bedrijfsnaam of haar eigen naam.

Zichtbaar zijn is één ding, maar ben je ook vindbaar?!

Bij deze ontdekking gingen bij mij toch wel alle alarmbellen af. Want als ík haar al niet eenvoudig kan vinden, dan kunnen haar potentiële klanten dat waarschijnlijk ook niet! In het telefoongesprek wat vlak daarna volgde, gaf ik haar ook eerlijk aan dat haar vinden op Instagram nog best een uitdaging was. “Oh ja…?”, zei ze. “Waarom dat dan?” Ik legde haar uit dat ik op basis van haar bedrijfsnaam en naam was gaan zoeken, maar dat ik in beide gevallen haar account niet terugvond in de zoekresultaten. Daar schrok ze best wel van… Gelukkig kon ik haar daarmee helpen!

Maak jezelf vindbaar

De belangrijke tip die ik altijd als eerste deel met mijn klanten is om te kijken hoe jij jezelf zo goed mogelijk vindbaar kunt maken. Alhoewel de term ‘zichtbaarheid’ volgens mij de afgelopen jaren nog nooit zoveel is gebruikt als het op social media aan komt, staat zichtbaar niet per se gelijk aan succesvol. Als je net zoals mijn klant wel zichtbaar bent – in de zin dat ze zich met een aantal berichten per week zichzelf op Instagram presenteerde – maar vervolgens niet vindbaar bent voor je doelgroep, dan gaat er toch iets mis. Hoe je er dan voor zorgt dat je vindbaar bent? Gebruik de juiste benamingen als (gebruikers)naam!

Zorg dat je niet alleen vindbaar en zichtbaar, maar ook voelbaar bent  

Er zijn een aantal manieren waarop je je contentstrategie kunt aanpakken. Neem situatie A: om jezelf zichtbaar te maken bij je doelgroep plaats je elke dag een post op je Instagramaccount, aangevuld met de nodige hashtags. De inhoud van de berichten zijn veelal oppervlakkig, want ja, je bent druk en hebt lang niet voor elke dag voldoende inspiratie voor een diepgaand of waardevol bericht. 

Dan nu situatie B: je kiest er bewust voor om alleen berichten in je Instagram etalage te posten die voorzien zijn van diepgang, emotie, ervaring, een mening. Iets waarbij volgers bij van het lezen van je bericht merken dat je vóelbaar bent. Dat je kwaliteit levert en een indruk achterlaat, waardoor je lezers nog eens aan je bericht terugdenken of misschien zelf wel aan het denken worden gezet. Bij welke situatie denk jij dat je volgers niet kunnen wachten op je volgende post?

Natuurlijk hangt het wel af van wat voor dienst of product je aanbiedt welke contentstrategie voor jou het beste werkt. Er zijn immers oneindig veel manieren om je strategie uit te rollen. Ik werk veel met ondernemers die zelf het gezicht zijn van hun onderneming, waarbij situatie 
B naar mijn mening meer van toepassing is. Maar run je bijvoorbeeld een webshop, dan vraagt dat om een hele andere contentstrategie. Gelukkig weten we een ding zeker, ongeacht de branche waarin je werkzaam bent of de soort onderneming die je runt: verkies kwaliteit boven kwantiteit!

Elvira is expert in Marketing & Social media met een voorliefde voor Instagram. Ze krijgt ontzettend veel geluksbubbels wanneer ze Boss Beauty’s kan helpen bij het opschalen van hun positionering. Door ze te helpen hun plan helder te krijgen, worden er enorme stappen gemaakt en ontstaan er zelfs 2.0 versies die helemaal past bij wie ze willen zijn en wat ze willen uitstralen. “Level up, level up” behoort daarom ook tot één van haar favoriete uitspraken! ?

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page