Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Deze 5 dingen mogen niet in je contentstrategie ontbreken

Je kunt content maken tot je een ons weegt. Wanneer je hier geen duidelijke strategie aan koppelt, kan het zijn dat je heel veel aan het produceren bent zonder dat het resultaten oplevert. Zonder duidelijke strategie, consistente zichtbaarheid, continue stroom van klanten en omzet. Nu denk je misschien “kun je dit allemaal met content bereiken?” Zeker! Dat is dan ook precies de reden dat content coach Emel je in deze blog verklapt wat nietmag ontbreken in je contentstrategie.

1. Contentmissie

Laten we beginnen bij het begin. Je hebt een super toffe business, je staat ergens voor, je helpt anderen een next levelte bereiken. Dit is het missie van je business. Zo’n missie brengt je zoveel focus, ook in je content. Een contentmissie is bedoeld voor de content die je gaat produceren. Voordat je zo’n contentmissie bepaalt, is het belangrijk om het ‘waarom’ van je business goed onder de loep te nemen en te kiezen in welk domein je gaat opereren. Waarom doe je wat je doet en voor wie doe je dat?

Voorbeeld van een why:De Content Coach wil dat de verhalen van creatieve ondernemers worden gezien en gehoord door zoveel mogelijk mensen en het allerliefst door potentiële klanten. Dit is de whydie mij drijft in mijn onderneming en in het maken van de content die ik verspreid.

Vanuit de missie/why is het belangrijk dat je je focust op een bepaald domein/doelgroep. Voor wie ga je de content maken? Welk onderwerp of probleem staat centraal?

Een contentmissie bestaat uit drie onderdelen:
1. Een specifieke doelgroep (voor wie je doet wat je doet)
2. Hetgene dat je je doelgroep te bieden hebt (inspiratie, tips & tricks)
3. De resultaten die het hen oplevert (hoe je hun probleem oplost)

Voorbeeld van contentmissie: De Content Coach is er voor creatieve ondernemers die consistent zichtbaar willen zijn bij potentiële klanten zodat ze een continue stroom aan klanten en omzet genereren. Dit doet De Content Coach met 1-op-1 trajecten en cursussen.

Het formuleren van een contentmissie is bedoeld voor de focus. Focus in je businessen daarmee focus in de content die je gaat produceren. Zo kan je doelgericht te werk gaan én voorkom je dat je van je pad afdwaalt zoals Roodkapje.

2. Contentdoelen #goals

Doelen zijn er om behaald te worden! Doelen zorgen – net zoals je missie – voor focus. Wanneer je doelen stelt voor je content, weet je doelgroep what’s in it for them. Je hebt een helder beeld met wat jij met de content wil gaan bereiken én wat de lezers/kijkers van de content gaan bereiken met wat je hen gegeven hebt. Win-win dus!

3. Doelgroepkennis

Voordat je iets van content gaat maken is het heel belangrijk om duidelijk te hebben voor wie je de content gaat maken. Anders blijf je maar wat doen! Ga bij jezelf na: wie wil je bereiken? Mannen, vrouwen of een mix? Zijn het ondernemers of particulieren? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze? Wat voor beroepen bekleden ze in de maatschappij? Welke problemen hebben zij die jij kunt oplossen?

4. Rubrieken, thema’s en de rode draad

Je missie en doelen staan. Nu is het belangrijk om je goed te bedenken welk thema centraal staat. Het thema is een match tussen wat de pijnpunten en ambities van jouw publiek/doelgroep zijn en jouw expertise en missie. Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep en welke ambities hebben ze? Waar kun jij ze mee van dienst zijn?

Die thema’s en rubrieken die zijn een rode draad binnen je communicatie en content. Het is het verhaal dat je naar buiten wil brengen. Het vertelt een en hetzelfde verhaal, het draagt bij aan je missie en je contentmissie.

5. Overzicht en planning

Om het doel niet uit het oog te verliezen is overzicht uiterst belangrijk, net zoals een planning. Je kunt rondom mijlpalen content bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een lancering van een cursus, een nieuw product of dienst. Zonder planning ben je nog steeds maar wat aan het doen én verlies je het overzicht van waar je nu eigenlijk bent en naartoe gaat.

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die consistent zichtbaar willen zijn bij hun potentiële klanten. Consistent zichtbaar zijn op meerdere plekken dan alleen de eigen socials, website of blog, is het doel. Zij leert creatieve ondernemers hoe zij contentmarketing kunnen laten werken voor hun business. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens een cursus De Content Courses, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page