Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

5 tips om zelf een SEO-strategie op te zetten

De vindbaarheid van je website is belangrijker dan ooit. Voorheen was jouw website wellicht alleen je online ‘visitekaartje’, maar voor vele ondernemers is het – mede dankzij corona – een essentieel marketingkanaal geworden voor het genereren van nieuwe klanten. Het is dus belangrijk dat je goed vindbaar bent en daar kan het inzetten van SEO jou mee helpen.

SEO is een strategie. Een manier om je vindbaarheid te beïnvloeden. Maar SEO is geen doelstelling. ‘Ranken op alle mogelijke zoekwoorden’ is geen strategie. Een SEO-strategie baseer je op de doelstellingen van je bedrijf. In deze blog geeft SEO-specialist Manouk Keurntjes  je 5 tips om zelf een SEO-strategie op te zetten.

Wat is een SEO-strategie precies?

First things first. Wat verstaan we precies onder een SEO-strategie? Een strategie is je plan van aanpak. Het opstellen van een SEO-strategie kan klinken als een ingewikkelde stap. Je kunt het ook erg ingewikkeld en complex maken, maar het formuleren van een strategie kan ook heel goed met een paar zinnen. Het gaat er namelijk om dat jij een duidelijk beeld hebt van wat er waarom moet gaan gebeuren om jouw online vindbaarheid te verhogen. 

Tip #1 – Bekijk je marketingdoelstellingen

Voor je begint met het opstellen van je SEO-strategie heb je een duidelijk beeld nodig van wat de reden is waarom je ervoor kiest om tijd en misschien wel geld in marketing te investeren: je marketingdoelstellingen. Deze doelstellingen gaan de basis vormen van de SEO-strategie.

Bekijk je huidige marketingdoelstellingen. Welke doelstellingen spelen een rol als het gaat om jouw website? Dit zijn de doelstellingen waar jij op kunt focussen met je SEO-strategie. Stel, je verkoopt custom-made gifjes in jouw webshop. Eén van je doelstellingen zal dan de daadwerkelijke verkoop zijn. Maar daarnaast zijn er nog veel meer marketingdoelstellingen, zoals een aanmelding voor de nieuwsbrief of het genereren van nieuwe volgers op bijvoorbeeld je Instagram- of Pinterest-account. Dit zijn doelstellingen die indirect óók invloed kunnen hebben op jouw omzet. Vergeet deze doelstellingen niet, want juist deze kunnen cruciaal zijn!

Tip #2 – Bepaal je focus

In de eerste stap heb je je marketingdoelstellingen bekeken en bepaald welke geschikt zijn voor je SEO-strategie. Door middel van zoekwoorden bepaal je vervolgens de focus van jouw SEO-strategie. De zoekwoorden die je gaat gebruiken voor bestaande én nieuwe SEO-teksten vind je door middel van een zoekwoorden analyse. Hierbij ga je op zoek naar zoekwoorden die veel gezocht worden maar wel minimale concurrentie hebben. 

Bekijk je zoekwoorden analyse (heb je dit nog nooit gedaan? Laat dit je niet afschrikken – you can do it!). Welke zoekwoorden zijn hier uitgekomen, en welke passen bij je gekozen doelstellingen? Hebben deze zoekwoorden al een pagina met content binnen je website of moet je deze nog creëren? Loop zo alle zoekwoorden na en maak een plan de campagne. Op deze manier creëer je een actielijst met taken die jij nog moet oppakken om de gewenste vindbaarheid te behalen.

Tip #3 – Kijk naar je concurrentie!

Weet jij wie je concurrenten zijn? Dit is heel simpel te achterhalen! Google je belangrijkste zoekwoorden en noteer welke 10 websites er op de eerste pagina zijn. Zie je regelmatig dezelfde website(s) terugkomen? Je hebt een SEO-concurrent gevonden!

Ik raad je aan om regelmatig naar de websites van je SEO-concurrenten te kijken. Welke nieuwe content hebben zij gepubliceerd? Kun je zien op welke zoekwoorden zij focussen met die nieuwe content? Is die content óók relevant voor jouw website? Noteer dit zoekwoord dan op je actielijst – en zorg dat je boven je concurrentie komt te staan!

Tip #4 – Plan consistent tijd in

Je vindbaarheid in de zoekmachines verhogen werkt alleen wanneer je hier consistent aan werkt. Plan daarom tijd in je agenda in om hieraan te werken. Kijk hoeveel uren per week/maand je vrij hebt voor marketing en content creatie en welk deel je daarvan wilt besteden aan SEO.

Feit: door aan je SEO te werken werk je óók aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dit is belangrijk voor al het verkeer naar je website, dus ook al het verkeer dat je bijvoorbeeld uit je nieuwsbrief, social media posts en advertenties haalt!

Tip #5 – Houd je SEO-strategie in de gaten

Consistentie is key. Dit geldt ook voor SEO! Bekijk daarom eens per maand of kwartaal of je SEO-strategie nog past bij je marketingdoelstellingen. We leven in een tijd waarin we snel veranderen van aanbod. Zorg dat je vindbaarheid ook ‘meebeweegt’! 

Je hebt nu alle handvatten die je nodig hebt om een SEO-strategie op te zetten: je bent nu klaar om aan de slag te gaan met het daadwerkelijk optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines. Good luck!

Manouk Keurntjes is specialist op het gebied van SEO: het verhogen van je vindbaarheid in de zoekmachines. Ze heeft één missie: SEO toegankelijk maken voor iedereen. Dit doet zij door bedrijven en ondernemingen te helpen met het opstellen en uitvoeren van een passende SEO-strategie, maar ook door kennis te delen via SEO workshops en online cursussen. Het laatste doet zij via haar e-learning platform School of SEO. Wil je ook meer leren over SEO? Volg haar dan op Instagram of bezoek School of SEO

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page