Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Met deze 3 tips laat je de energie stromen in jouw merk en trek je de leukste klanten aan!

Alles is energie – dus ook jouw merk. En als ondernemer ben jij de drijvende ‘energie’ achter jouw merk. Grote kans dat de leukste klanten op je pad komen wanneer je ze 1:1 spreekt, omdat jouw energie ze raakt en ze direct voelen: ‘ik wil met haar werken!’

Hoe fijn is het wanneer jouw merk diezelfde energie uitstraalt? Zodat ook op jouw website, via social media of andere kanalen waarop potentiële klanten met jouw merk in aanraking komen, ze direct voelen dat jij de juiste persoon bent! Je merk is namelijk zoveel meer dan een mooi logo, een kleurenpalet en een combinatie van lettertypes. Alle onderdelen van jouw merkidentiteit samen moeten een verlengstuk zijn van jou, van jouw energie. Wanneer dat geheel klopt, trek je met jouw merk de leukste klanten aan, die resoneren met die energie. 

Maar hoe doe je dat? Brand strateeg Emily geeft je 3 tips om de juiste energie te laten stromen in jouw merk.

1. Terug naar de kern

Wat is naar jouw idee de energie die jij als persoon overbrengt? Vraag het eens aan die leuke klant waar je een fijne samenwerking mee had; hoe zouden zij jou omschrijven? Wat maakte het dat ze met jou wilden werken en niet met iemand anders? Wat zou jij zelf graag over willen brengen? En dan niet ‘professionaliteit’, ‘klantgericht’ of ‘kwaliteit’ – want dat wil iedereen. Graaf een laag dieper – wil je klanten zelfverzekerd maken, wil je ze op hun gemak stellen, ben je warm of juist de cheerleader aan de zijlijn? Schrijf het voor jezelf op. 

2. Vertaal jouw energie in beeld

Bekijk de woorden die jouw energie omschrijven – hoe zou dit er in beeld uitzien? Zijn het organische vormen vanuit een warm gevoel, of juist strakke lijnen omdat je voor structuur zorgt? Zijn het uitgesproken letters omdat je klanten aan wilt zetten tot actie? Of juist sierlijke vormen die vrouwelijke energie uitstralen? Speel hiermee voor jezelf – Pinterest is superfijn om hierbij te gebruiken! Zoek beelden die je aanspreken en bekijk vervolgens wat de elementen zijn die het zo passend maken voor jou. Zo kom je weer een stapje dichtbij de visuele vertaling van jouw energie. 

3. Besteed aandacht aan de details 

Wanneer je laat zien dat je aandacht besteed hebt aan de details, geef je onbewust het signaal aan potentiële klanten dat je ook deze aandacht aan hen gaat besteden. Dat je niet maar ‘wat doet’, maar weet waar je het over hebt en oog hebt voor details. Dit kan zitten in bijvoorbeeld een mooi opgemaakt e-book volledig in jouw huisstijl, een post op Instagram waar je echt de tijd voor hebt genomen of bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje dat je stuurt bij het starten van een nieuw traject met een klant. De energie die je meegeeft aan dit soort dingen voelen klanten ook. Dus wanneer je iets even snel doet, zal het veel minder impact hebben dan wanneer je er de tijd voor neemt en bewust een bepaalde energie aan meegeeft. Dit klinkt misschien heel zweverig, maar, trust me, het is waar! Ga maar eens na: welke dingen die jij met je bedrijf hebt gedaan hebben de grootste impact gemaakt of waar heb je de meeste positieve reacties op gekregen? Dat zijn de dingen waar je aandacht aan hebt besteed en waar een flinke dosis positieve energie achter zat. Dat voel je als klant, want, zoals ik al zei: alles is energie! 

Extra tip: Vraag eens aan anderen wat ze vinden dat jouw merk uitstraalt. Komt dit overeen met wat je wil uitstralen? Zo nee, waar ligt dit aan? En wat zou je kunnen aanpassen om dit meer met elkaar in lijn te brengen? Vaak hebben we zelf blinde vlekken als het om dit soort dingen gaat en een frisse blik van buitenaf kan hier goed bij helpen! 

Als brand coach en designer voor intuïtieve vrouwelijke ondernemers daagt Emily je uit om jezelf te onderscheiden. Ze werkte jaren als merkstrateeg voor grote bedrijven en hielp deze met het creëren van een merk waarmee ze zich sterk in de markt positioneerden. Nu zet ze haar kennis en ervaring in voor ondernemende vrouwen die voelen dat ze een missie hebben! Zij gelooft namelijk dat de wereld meer vrouwelijke ondernemers nodig heeft die met hun bedrijf, met hun missie, de wereld een stukje lichter en mooier maken. Daarnaast begeleidt ze als part-time docent aan de Technische Universiteit van Delft bachelor- en masterstudenten tijdens verschillende strategische design en branding vakken.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page