Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Zo implementeer jij de profit-first methode in jouw business

Als ondernemer moet je financieel met meerdere factoren rekening houden én daarnaast jezelf ook nog uitbetalen. En dat kan soms nog best een gepuzzel zijn. Om jou een eindje op weg te helpen om jouw financiën goed en efficiënt in te richten schreef Lola van Administration with Lola een blog over hoe jij de profit-first methode kan implementeren en natuurlijk waarom je dat zou moeten doen. Lees je mee?

Toen ik 5 jaar geleden begon als freelancer, had ik nog geen flauw idee wat ondernemen inhield. Ik zat namelijk nog op de dansopleiding en danste elk weekend bij een dinnershow waar ik als stagiaire was ingerold. Ik verdiende op dat moment al goed, vandaar dat ik mijzelf dus ook moest inschrijven bij de KvK.  Op dat moment had ik nog geen idee wat hier allemaal nog bij kwam kijken en hoeveel ik mijzelf bijvoorbeeld kon uitbetalen. Ik had een paar vaste opdrachtgevers, ik gaf vaste danslessen, maar nog steeds waren veel opdrachten incidenteel.

Ik had geen houvast, geen grip op mijn agenda, opdrachten en al helemaal grip op mijn zakelijke inkomsten en uitgaven. Ik maakte sporadisch geld over van mijn zakelijke rekening naar mijn privérekening en had geen inzicht in wat ik eigenlijk maandelijks nodig had. Als ik een zakelijke uitgave wilde maken, dacht ik er eerst 3 keer over na voordat ik de uitgave deed. Kortom, ik had geen inzicht in mijn geldzaken.

De profit-first methode

Ook al was ik 5 jaar geleden nog niet werkzaam was administrateur, ik was toen al op zoek naar inzicht. Ik hield bijvoorbeeld wel een cashflow bij, alleen deed ik dit dus achteraf. Achteraf zag ik dan pas hoeveel geld ik in de afgelopen periode had uitgegeven aan zakelijke uitgaven, mijzelf had uitbetaald en of ik wel genoeg opzij had staan voor de belastingen. Deze bedragen wisselden per maand enorm. Toen kwam ik de profit-first methode tegen en die hielp me eindelijk grip op en inzicht in mijn geldzaken te krijgen.

Let’s give it a try

De profit-first methode werkt op basis van vaste percentages van je omzet die je vervolgens verdeelt over verschillende potjes. In plaats van direct de ‘standaard’ percentages te hanteren, wilde ik eerst berekenen hoe mijn percentages er de afgelopen tijd hadden uitgezien. Ik pakte een Excel sheet erbij en begon de bedragen te noteren van hoeveel ik in het jaar ervoor naar mijn privérekening had overgemaakt, wat ik aan belastingen had betaald en hoeveel ik zakelijk had uitgegeven. Wat bleek? Ik had mezelf al die tijd veel minder uitbetaald dan van tevoren gedacht (procentueel gezien) en ik maakte alleen maar gekke zakelijke uitgaven. Dit gaf mij het inzicht dat ik met de profit-first methode wilde beginnen.

Zo werkt het:

Stap 1: Open meerdere bankrekeningen voor jouw potjes en geef deze een duidelijke omschrijving. Ik maakte verschillende potjes aan door verschillende bankrekeningen te openen (dit deed ik bij KNAB):

  1. Ontvangsten
  2. Salaris
  3. Belastingen
  4. Kosten
  5. Winst
  6. Belasting aanhouden (spaarrekening)
  7. Winst aanhouden(spaarrekening)

Stap 2: Bepaal de percentages voor jezelf (twijfel je over de percentages? Bereken ze dan met terugwerkende kracht.)

Een voorbeeld kan zijn:
Kosten 30%
Salaris eigenaren 55%
Belastingen 10%
Winst 5%

Stap 3: Maak op de 10e en 25e van iedere maand het geld over van ontvangsten naar de andere potjes. Hiervoor kan je gemakkelijk het OWN YOUR OWN PROFIT-template wat ik heb gemaakt gebruiken.

Stap 4: Maak aan het einde van het kwartaal – als je de btw-aangifte hebt gedaan – het overgebleven bedrag van het potje ‘Belastingen’ over naar het potje ‘Belasting aanhouden’.

Stap 5: Aan het einde van het kwartaal maak je van het potje ‘Winst’ 50% over naar ‘Winst aanhouden’. De andere 50% kan je vrij besteden, bijvoorbeeld door jezelf op iets trakteren (hard work pays off?)

Wat het mij opleverde

De profit-first methode heeft mij de grip, rust en inzicht gegeven in mijn geldzaken. Daarnaast ben ik veel meer winst gaan maken, dankzij het aparte potje wat ik daarvoor maakte. Zoals Femke Hogema (vertaler/auteur van het boek ‘Profit First’) zegt: “Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een Cash-Eating Monster in een Money-Making Machine!

Lola is administratie expert. Met haar bedrijf Administration with Lola helpt ze ambitieuze en startende ondernemers met het overzichtelijk en begrijpelijk maken van hun administratie. Zo krijgen ondernemers grip op hun administratie en kunnen ze door inzichten hun bedrijf sturen en laten groeien. Daarnaast is het ook haar missie om administratie leuk te maken. 

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page