Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Met deze 3 tips maak je jouw administratie doen leuker

9 van de 10 ondernemers vindt hun administratie doen de minst leuke taak in hun bedrijf. Maar hoe je het ook went of keert, je administratie doen hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig zijn er manieren om je administratie doen een stuk leuker te maken, ook als het niet bepaald je favoriete bezigheid is. In deze blog geeft administratie-expert Lola jou 3 tips om ervoor te zorgen dat jij jouw administratie leuker kan maken.

Tip 1. Schrijf je taken uit

Wil jij met jouw administratie aan de slag, maar kijk je er nogal tegenop. Schrijf dan je taken uit! Maak een plan: wat ga je precies doen? Als je aan je administratie begint en geen idee hebt wat je allemaal gaat doen, lijkt het al snel een oneindige taak. Maak daarom een lijstje voor jezelf zodat je precies weet waar je je mee bezig gaat houden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het opstellen en versturen van je facturen
  • Foto’s maken van je bonnetjes en deze uploaden naar jouw boekhoudsysteem
  • Inkomende facturen uit je mailbox zoeken
  • Banktransacties koppelen
  • Je uren noteren/verwerken
  • Je ritten noteren
  • Geld opzij zetten voor andere doeleinden

Tip 2. Bepaal je doel

Wat wil je eigenlijk precies uit jouw administratie halen? Schrijf dat doel eens voor jezelf uit. Wil je bijvoorbeeld dat je administratie opgeruimd en gestructureerd is? Wil je inzicht krijgen in jouw cijfers zodat je kan zien waar de omzet vandaan komt en welke werkzaamheden daaraan hebben bijgedragen? Jouw administratie is de fundering én het resultaat van je bedrijf, waaruit je de ROI kan opmaken. Zodra jij duidelijk voor ogen hebt met welk doel jij je administratie bijhoudt, is het ook leuker en makkelijker om ermee aan de slag te gaan. Je weet nu immers waarvoor je het doet!

Tip 3. Creëer een fijne sfeer

In welke omgeving zit je als jij je administratie gaat bijwerken? En wat heb je aan? En misschien nog wel belangrijker: op welke dag en/of tijdstip werk jij jouw administratie bij?

De sfeer, de omgeving waarin je zit en jouw gemoedstand zijn heel bepalend voor het gevoel wat je aan het doen van je administratie koppelt. Laat me een voorbeeld geven:

Situatie 1: Na een lange dag wil je snel nog even jouw administratie bijwerken. Je focus en concentratie is al ver te zoeken, maar je moet het van jezelf doen zodat je naar huis kan. Je bent er eigenlijk al helemaal klaar mee, want je hebt honger, je bent moe en je wilt het snel doen, zodat je er maar vanaf bent.

Situatie 2: Je hebt je vandaag je favo trui aan gedaan, je begint je dag met het uitschrijven van jouw doelen en plannen. De volgende taak wordt je administratie bijwerken, zodat je jouw doelen gelijk kan pijlen. Je zet een kopje koffie, pakt er iets lekkers bij (een lekker ontbijtje of een reep chocola), zet er een muziek afspeellijstje bij (tip: de afspeellijsten van Administration with Lola) en je gaat op je gemak jouw administratie bijwerken. Je weet precies wat je gaat doen, want je hebt van tevoren al jouw taken uitgeschreven en weet waarvoor en dus voor welk doel je het doet.

Voor welke situatie en sfeer zou jij kiezen? Precies!

Lola is administratie expert. Met haar bedrijf Administration with Lola helpt ze ambitieuze en startende ondernemers met het overzichtelijk en begrijpelijk maken van hun administratie. Zo krijgen ondernemers grip op hun administratie en kunnen ze door inzichten hun bedrijf sturen en laten groeien. Daarnaast is het ook haar missie om administratie leuk te maken. 

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page