Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

4 stappen om te reflecteren op basis van je administratie

Aan het einde van een maand en/of kwartaal gaan veel ondernemers reflecteren op hoe de periode ervoor is verlopen: “Heb ik de doelen behaald die ik voor mezelf had gesteld?”. Waarschijnlijk wil jij ook graag antwoord op deze vraag en daar gaat Lola van Administration with Lola jou bij helpen. Zij neemt je mee in het reflecteren op basis van je administratie, want jouw administratie is de fundering en het resultaat van je bedrijf. Pak je pen en papier erbij en laten we beginnen!

Vanuit je administratie kan je verschillende elementen uitlichten waar je op gaat reflecteren. Denk bijvoorbeeld aan je omzet en je uitgaven, maar ook het soort werkzaamheden dat je hebt verricht, de uren die je hebt gemaakt en de klanten/opdrachtgevers waar je voor hebt gewerkt. Ook kan je jouw verdienmodellen onder de loep nemen. Genoeg om op te reflecteren dus!

Om te reflecteren op de vooruitgang van jouw bedrijf op basis van je administratie, is het goed als je jezelf een aantal kritische vragen gaat stellen op al deze vlakken. Zo krijg je immers inzichtelijk wat voor jou werkt en welke klanten/opdrachtgevers of werkzaamheden je netto gezien misschien wel meer kosten dan opleveren. Ook kan je erachter komen of je misschien nog aan je verdienmodellen moet sleutelen om naar jouw doelen te streven.

1. Resultaten onderzoeken

Een van de meest logische elementen om mee te beginnen is je omzet. Hoeveel omzet heb je gedraaid? Vanuit hoeveel klanten/opdrachtgevers was dat? Welke verdienmodellen hangen hieraan vast? Hoeveel uur heb je gewerkt om deze omzet te behalen? En – misschien nog belangrijker – voor welk uurtarief heb je dat daadwerkelijk gedaan? Je kan je werkelijke uurtarief berekenen door je omzet te delen door het aantal declarabele uren wat je hebt gewerkt. Komt dit tarief overeen met wat je van tevoren had vastgesteld? Wat heb je tijdens je niet-declarabele uren gedaan? Hebben die uren invloed gehad op jouw omzet of juist niet?

Door jezelf al deze vragen te stellen kan je jouw resultaten onderzoeken en er kritisch naar kijken, zodat je weet waar je slim aan hebt gedaan en waar er voor jou nog kansen liggen. Je resultaten op deze manier onder de loep nemen geeft je ook direct inzicht in of je jouw gestelde doelen hebt behaald.

2. Doelen

Precies: tijd om te kijken of jij jouw beoogde doelen hebt gehaald deze periode. Heb je je omzetdoel bereikt? En, belangrijker nog, ben je tevreden met de manier waarop je dat hebt gedaan? Ben je tevreden met het aantal uur wat je in je onderneming hebt gestopt (dus niet alleen je declarabele uren, maar ook je niet-declarabele uren)? En ben je tevreden met hetgeen waar je die uren aan hebt besteed? Draagt het bij aan jouw (grotere) doel?

Natuurlijk is het fijn als je jouw omzetdoel weet te behalen, maar het belangrijkste is natuurlijk dat jij je ook fijn voelt bij wat je hebt gedaan om daar te komen. Het is daarom niet alleen handig, maar ook zelfs nodig om na te gaan hoe je in je onderneming hebt gestaan de afgelopen periode en te kijken of dat ook bij je past. Alleen dan ga je namelijk met meer zin beginnen aan de volgende periode en kan je gerichter naar jouw doelen toe werken.

3. Veranderen

Zijn er dingen die toch niet voor je te blijken werken of voel je je ergens niet goed bij? Dan is het nu tijd voor verandering. Hoe zou je bijvoorbeeld je omzet kunnen vergroten? Of misschien je uitgaven verminderen? Waar wil je jouw kostbare tijd aan besteden? Waar ligt jouw prioriteit? Let op: je prioriteit hoeft niet per se te liggen op hetgeen wat je het meest oplevert. Misschien wil je er juist wel voor zorgen dat een van je andere werkzaamheden/diensten beter voor je gaat werken. De volgende stap is dan ook om focus te bepalen.

4. Focus

Na het reflecteren wordt het tijd om plannen te maken. Je hebt al vastgesteld wat je zou kunnen veranderen om naar je doelen toe te werken. Nu ga je bepalen waar jouw focus komende periode gaat liggen. Wil je naar een hogere omzet toewerken? Wil je jouw kosten gaan terugdringen? Wil je meer klanten/opdrachtgevers gaan binnenhalen? Of wil je misschien jouw urenverdeling anders gaan inrichten? Stel voor jezelf een doel vast, want je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Als je een doel kunt behalen, zal je vanzelf zien dat de rest daar ook in meebeweegt, echt waar!

Heb jij een reminder nodig om je te helpen gefocust te blijven? Kies dan voor jezelf een mooie quote uit die je daarbij kan helpen! Stel hem in als desktop achtergrond of op je telefoon, schrijf hem op een post-it en plak die op je spiegel, noem het maar op; zorg dat je dagelijks aan je doel wordt herinnerd op een positieve manier, dan heb je meer drive en motivatie om hem ook daadwerkelijk te halen!

Lola is administratie expert. Met haar bedrijf Administration with Lola helpt ze ambitieuze en startende ondernemers met het overzichtelijk en begrijpelijk maken van hun administratie. Zo krijgen ondernemers grip op hun administratie en kunnen ze door inzichten hun bedrijf sturen en laten groeien. Daarnaast is het ook haar missie om administratie leuk te maken. 

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page