Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Glow-Getter #6 – This is a man’s world…

But it wouldn’t be nothing without a woman or a girl. Een bekend liedje dat ook van toepassing is op de wereld waarin Ilana Brandwain werkt: de diamantenwereld. Een wereld die gericht is op de vrouw, maar die wordt gedomineerd door mannen. De mannen bepalen, zowel welk diamanten sieraad het wordt, tot aan de mannelijke diamantair die hem van hulp voorziet. Waar zijn de vrouwen in deze wereld die primair gericht is op vrouwen? Ilana vertelt ons over haar bumpy road to success binnen de diamantindustrie.

“Inmiddels werk ik alweer zes jaar in de diamantenwereld en ondertussen ben ik wel wat gewend,” vertelt Ilana. “Voordat ik mijn eigen carrière startte in de diamantenwereld, heb ik altijd over de schouder van mijn man gekeken – een derde generatie diamantair. De diamant staat al van jongs af aan centraal in mijn leven. En al hoewel ik opgroeide in de diamantenhoofdstad van de wereld, zag ik dus pas zes jaar geleden de glanszijde van deze wereld en stapte ik in. Ik vond diamanten altijd al geweldig en bezocht vaak de chique straten van Londen toen ik daar nog woonde om naar de prachtige luxe producten in de verlichte etalages van Bond Street te kijken. Toen een goede vriend een paar jaar geleden vroeg of ik hem kon helpen met het uitkiezen van het juiste diamantensieraad voor zijn verloofde, kon ik mijn geluk niet op! Samen met mijn man ging ik vol enthousiasme aan de slag en ik merkte al snel dat ik als vrouw naadloos aanvoelde welke diamanten en vormen we moesten combineren om tot de mooiste ring te komen. Toen viel het kwartje.” 

Een vrouw weet wat een vrouw wil

Ilana besefte zich dat zij als vrouw goud (of moeten we zeggen ‘diamant’?) in handen had in deze bijzondere wereld: “Als vrouw kun je je heel goed inleven in andere vrouwen. Je weet wat ze mooi vinden, welke trends er spelen en wat een vrouw wil. Waarom werken er dan toch zo weinig vrouwen in een wereld die primair gefocust is op vrouwen? Simpel. Het is een behoorlijk gesloten wereld en moeilijk om binnen te komen. Ik kan het weten! Ondanks dat mijn man inmiddels zijn strepen had verdiend als derde generatie diamantair en mijn broer vanuit Sierra Leone en Liberia zijn eigen diamantmijnen runde, bleef het voor mij lastig om binnen te komen. Zelfs met die connecties.” 

Het vrouw zijn dan ook had meer impact op Ilana haar carrière dan zij in eerste instantie verwacht had: “Ik werd niet echt serieus genomen als ‘vrouw van’ en ook dat ik een vrouw was, maakte me niet meteen populair. Ik moest mezelf keihard bewijzen en laten zien dat ik echt wist wat ik deed, wilde leren en kansen zag die anderen niet zagen. Inmiddels heb ik na zes jaar het respect gekregen, maar daar heb ik heel wat voor moeten doen. Zo begon ik ook al vroeg met het inzetten van social media en de mogelijkheid om online overal ter wereld een diamanten sieraad te kunnen kopen. Toen werd dit in het Antwerpse Diamant Center als buitengewoon gezien, terwijl ik momenteel anderen juist leer om social media meer in te zetten.”

Van A tot Z

Ilana heeft dan ook een nét wat andere aanpak dan veel van haar mannelijke collega’s. En met goede reden: “Ik wil op een andere manier naar de diamantwereld kijken en ook de consument beter informeren over diamanten,” aldus Ilana. “Het viel me namelijk op dat er sinds de film ‘Blood Diamond’ veel verwarring over ons vak is. Daarom laat ik aan mijn klanten het hele verhaal zien, van A tot Z. Van waar de diamanten gemijnd worden door de Antwerpse diamantenhoofdstad tot aan de creatie van hun unieke sieraad. Zo heb ik me tot nu toe met mijn eigen sieradenmerk kunnen onderscheiden van anderen en op die manier krijg ik ook aanzien van mijn collega’s.”  

Een mannenwereld, een harde wereld 

Toch blijft het altijd een uitdaging om als vrouw naam te vestigen in een mannenwereld, geeft Ilana aan: “De diamantwereld is een mannenwereld; een harde wereld, maar ook een gesloten wereld. Je moet echt connecties hebben wil je succesvol kunnen worden. In een mannenwereld moet je jezelf als vrouw keer op keer bewijzen en dat kost veel tijd en energie. Helemaal als je als ‘vrouw van’ binnenkomt, dan merk je dat het je nog meer kost om het respect te verdienen dat je wilt. Gelukkig was mijn missie groot en heeft dit mij gedreven. Ik weet wat vrouwen willen en dat zorgt ervoor dat ik op ideeën kom waar mijn mannelijke collega’s niet aan denken. Dit zorgt ervoor dat ik altijd een stapje voorloop en goed kan inspelen op wat vrouwen willen. Zo maken mijn klanten altijd deel uit van het hele traject van het design tot aan het eindjuweel. Deze letterlijke reis van mijnen tot aan het sieraad is heel belangrijk gebleken en maakt de klant echt betrokken. 

Kortom, het is echt niet makkelijk om je plaats te verdienen in een mannenwereld, maar wanneer je er eenmaal bent dan is het elke stap waard. Het is nog steeds niet altijd eenvoudig, maar de collega’s respecteren me en de blije klanten maken ook veel goed. Een gesloten wereld is dan ook een wereld die wacht om geopend te worden!”

Benieuwd naar de sieraden van Ilana? Bekijk dan eens de website van haar sieradenmerk Noble Fine Jewellery en haar platform Zimmi Diamond.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page