Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Glow-Getter #1: ‘Artiest zijn is ook ondernemen’

Als je denkt aan een ondernemer, denk je waarschijnlijk aan winkeleigenaren, restauranthouders, tekstschrijvers, marketeers, coaches, en noem het maar op. Maar kwam het beroep ‘artiest’ ook in je op? Het lijkt wellicht niet voor de hand te liggen, maar ook als artiest zijnde, ben je een ondernemer. Want proof? Wij spraken zangeres en basgitariste Floortje van der Kooij (26) over haar ‘onderneming’ en de weg naar het ondernemerschap toe. 

Als klein meisje had Floortje nog niet het idee dat zij later een stoere basgitariste zou worden. Sterker nog, ze speelde vanaf haar achtste viool in orkesten en kwam pas op haar vijftiende in aanraking met een basgitaar. ‘Toen ik voor het eerst bas speelde met de band van mijn broertje, vond ik het maar niks. Maar Janneke Nijhuijs, de bassist van The Deaf, zag me optreden en heeft me toen benaderd om te vragen of ze me les mocht geven. Dat vond ik zo tof, dat ik dat uiteindelijk heb gedaan. Ik ging best een moeilijke periode door en bij Janneke kon ik mezelf zijn en gewoon lekker spelen zonder me ergens druk over te hoeven maken. Naast basles gaf ze me ook zelfvertrouwen.’ Floortje raakte zo in de ban van het spelen, dat ze zich uiteindelijk opgaf om auditie te doen voor het Conservatorium in Amsterdam. ‘Mijn omgeving reageerde heel verbaast en stoomde me er eigenlijk al op klaar dat ik niet aangenomen zou worden. Op dat moment was ik niet zo’n druktemaker en dacht ik: ik kan het toch gewoon proberen? Toen ik hoorde dat ik aangenomen was, was iedereen dan ook behoorlijk verrast. En op het Conservatorium, daar begon het pas echt.’ 

Dat het Conservatorium een uitdaging was, dat had Floortje wel verwacht. Maar toch voelde zij zich in eerste instantie niet op haar plek. ‘Ik werd enorm geconfronteerd met alles wat iedereen om mij heen al kon en ik niet. Toen ik daar startte, had ik pas een jaar of drie basles, dus ik miste gewoon de basis. Ik heb me dan ook regelmatig afgevraagd of ik wel op die school hoorde, of er geen fout was gemaakt tijdens de toelating. Pas na lange tijd begon ik me te beseffen dat mijn kracht hem vooral zit in het op het podium staan. Daar leef ik echt op, of ik nu de lead speel of dienend achteraan sta. Daarbij stond ik er ook bij stil dat ik misschien meer kon dan ik dacht: ik schreef liedjes, zong, speelde bas en voelde me thuis op het podium. Het podium is echt mijn plekje.’

Nadat ze haar studie aan het Conservatorium afrondde, raakte de toen eenentwintigjarige Floortje haar weg wat kwijt. Twee jaar lang was ze op zoek naar wat ze precies wilde doen. Wel bleef ze in verschillende bandjes spelen. Toen zij met haar vriend, die drummer is, de open dag van het Conservatorium bezocht omdat hij zich daar wilde aanmelden, raakte ze in gesprek met een voormalig docent. ‘Zij vroeg me hoe het ging en ik vertelde dat ik eigenlijk niet zo goed wist waar ik mee bezig was. Daarop vroeg ze aan me: ‘Waarom kom je dan de masteropleiding niet doen?’ Zogezegd, zo gedaan. Ze meldde zich aan en werd aangenomen en zit ondertussen in haar tweede jaar. 

I WANT IT ALL
In de tussentijd bleef Floortje in verschillende bands spelen, waaronder haar huidige band Alison’s Fall, die ze samen met haar broertje Pepijn vormt. Dat ze het deze keer nog serieuzer aanpakt, dat is te merken: ze neemt het heft zelf in handen en doet, naast het schrijven en spelen van de liedjes, ook het management helemaal zelf. ‘Als er iets is wat ik heb geleerd van eerdere bands en de managers die we daarvoor hadden, is het wel dat ik te perfectionistisch ben om het management aan iemand anders over te laten. Een van de grootste fouten die ik heb gemaakt is het wachten op anderen. Als je het gevoel krijgt dat iets niet werkt en je stil blijft staan om anderen niet de stap naar verandering durven te zetten, moet je op jezelf vertrouwen. Het is zo zonde om je tijd te verdoen door het wachten op anderen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat je zelf je carrière en je leven in de hand hebt. Als je het zelf niet doet, dan zijn er zo 10 andere muzikanten en bands die jouw plekje rustig innemen. Als je dat niet wilt, moet je een goed team om je heen hebben die net zo in het project geloven als jij, of je moet het zelf doen,’ vertelt Floortje. 

Wat er dan precies te regelen valt als artiest, vraag je je wellicht af? Genoeg! ‘Zelfs ik heb onderschat hoe enorm veel werk er gaat zitten in het managen van een band,’ stelt Floortje. ‘Zo ben ik alleen al voor de release van onze EP bezig geweest met het mailen van 200 verschillende blogs met het verzoek of ze ons wilden noemen. Daarnaast is er ook gewoon veel geweest waarvan ik moest uitzoeken hoe dat precies werkte. Ik had wel veel met vorige managers meegekeken, maar het zelf doen is toch anders. Zo wist ik bijvoorbeeld niet hoe ik onze nummers precies op Spotify moest krijgen. Daar moet je namelijk autorisatie voor krijgen en daar kan best wat tijd overheen gaan – iets waar we niet bij stil hadden gestaan toen we onze vorige singles gingen releasen. Hierdoor stonden de nummers uiteindelijk pas na de release ook echt op Spotify. Gelukkig is dat een fout die we nu niet snel meer zullen maken. Uiteindelijk is het een kwestie van proberen en zelf ons pad uitstippelen, en dat gaat tot nu toe heel goed. Het is fijn om zelf in handen te hebben hoe we alles aanpakken en zo kunnen we werken aan ons eigen succes.’  

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page