Freebie

Download hier ons gratis e-book over hoe jij jouw eigen succes kunt definieren!

Zo combineer je jouw intuïtie met strategie

Intuïtie en strategie, dat lijken twee werelden apart. Zeker vanuit onze rationele maatschappij lijkt het volgen van je intuïtie een ‘ver van je bed show’. Maar dat je nu deze blog leest, op dit mooie platform, zegt dat je misschien al meer dan gemiddeld luistert naar dat wat je onderbuik je probeert te vertellen.

Zeker als ondernemer is het belangrijk om naar je intuïtie te luisteren en op die manier dicht bij jezelf te blijven. Maar door het vervolgens niet te combineren met een slimme strategie, kan het voelen alsof je van hot naar her aan het vliegen bent zonder echt stappen te zetten. De kunst is de twee te combineren, maar hoe doe je dat? Dat legt Emily, intuïtieve brand strateeg, je in deze blog uit! Laten we eerst naar de twee delen apart kijken.

Intuïtie

De betekenis op Encyclo luidt als volgt: ‘Intuïtie is de eigenschap dat je iets aanvoelt zonder erover te denken. Andere woorden voor intuïtie zijn ingeving of instinct. Letterlijk vanuit het Latijn betekent intuïtie – ̃innerlijk zien-. Mensen die (hoog) sensitief zijn, kunnen een beter ontwikkelde intuïtie bezitten.’

‘Innerlijk zien’ vind ik daarin een hele mooie uitleg. Voor mij is intuïtie dat wat ik ‘binnenkrijg’, of dat nou vanuit mijn eigen ervaring of instinct is of dat het van hoger af wordt doorgegeven. En dat je dat zelf misschien niet zo sterk hebt, maakt niet uit! Intuïtie zie ik als een spier die je kan trainen. Ik had het geluk dat ik opgroeide met ouders die me bij elke grote beslissing vroegen: ‘wat zegt je gevoel? Luister daarnaar.’ Heel fijn, want daardoor kon ik leren te luisteren naar mijn intuïtie en, belangrijker nog, er op durven vertrouwen. Want dat vertrouwen is vaak best spannend, vooral als je omgeving je vraagt om je keuze uit te leggen… Laat je dan niet afleiden door wat zij zeggen, door het ‘wat als’ gevoel of ‘maar mijn verstand zegt dit’. Vertrouw erop dat je intuïtie klopt.

Ik heb gemerkt dat dingen zoveel vloeiender en vanuit flow gaan wanneer je durft te vertrouwen op je intuïtie en dat volgt.

Strategie

Dat is ook waar strategie om de hoek komt kijken. Want hoe heerlijk het ook is om altijd je intuïtie te volgen, om je ideeën en dromen echt stevig in de wereld te zetten is een slimme strategie ook belangrijk.

De betekenis van strategie staat als volgt omschreven: de strategie – plan om te bereiken wat je wilt. Veel concreter dan dat kan ik het niet maken: een plan om te bereiken wat je wilt. Vanuit je intuïtie ontdek je wat je echt wil, wat goed voelt en waar je energie van krijgt. Vanuit strategie kan je vervolgens die droom / dat plan, concreet tot leven brengen. Strategie is de rationelere vriend die zorgt voor structuur en je helpt grote stappen te zetten in de juiste richting. En onderweg vertelt je intuïtie of je nog de juiste kant op gaat, of beslissingen misschien wel commercieel slim zin, maar niet bij jou passen. Zo hou je die twee in balans.

In de praktijk

Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Daar heb ik wat leuke ‘trucjes’ voor, die je helpen om gevoel en ratio in balans te houden:
1. De ‘juiste’ keuzes maken: Vaak schieten we in ons hoofd wanneer we belangrijke keuzes moeten maken. Of het nou gaat over het bepalen van de juiste prijs voor je nieuwe aanbod, het wel of niet gaan voor die samenwerking of wat voor beslissing je dan ook moet maken in je bedrijf (of privé).

Wanneer mijn verstand me in de weg zit, is dit wat ik doe:
Schrijf de verschillende opties op een apart vel papier (een A4’tje werkt prima). Leg ze allemaal op de grond en ga er één voor één op staan. Ga voor iedere optie bij jezelf na hoe die keuze ‘voelt’. Ga echt in die keuze staan (dat doe je ook letterlijk) en kijk welke emoties of gevoelens er omhoog komen. Vaak is er een keuze die heel ‘zwaar voelt’ en springt er eentje uit omdat die je een licht en blij gevoel geeft. Dat is ‘m!

2. Grote droom – mega overweldigend: Het is heerlijk om groots te dromen, dat maakt ondernemen zo fijn! Maar zo nu en dan word je overweldigd door de grootsheid van je droom, waardoor je volledig blokkeert. Vraag je dan het volgende af: wat kan ik nú al doen – hoe klein de stap dan ook – om al iets meer het leven, de middelen of de mindset te krijgen die me dichterbij mijn droom gaan brengen? Dit is al strategisch bezig zijn; welke stappen kan ik zetten, nu? Iedere stap brengt je dichterbij. Het hoeft niet in 1x perfect, klaar en succesvol, enjoy the ride!

3. Overtuigingen – van mij of van iemand anders?: Merk je dat er een stemmetje in je hoofd je probeert af te remmen of laat twijfelen aan je beslissing? Ga dan bij jezelf na of dit echt jouw eigen gevoel is, of dat het overtuigingen van anderen zijn die je zijn opgelegd. We maken onbewust opvattingen, vooroordelen en verwachtingen van anderen eigen, terwijl we zelf eigenlijk heel anders over iets denken. Om keuzes echt van jou te laten zijn, is het belangrijk om na te gaan voor wie je bepaalde keuzes maakt. Het enige goede antwoord hierbij is: omdat jij er blij van wordt!

Als brand coach en designer voor intuïtieve vrouwelijke ondernemers daagt Emily je uit om jezelf te onderscheiden. Ze werkte jaren als merkstrateeg voor grote bedrijven en hielp deze met het creëren van een merk waarmee ze zich sterk in de markt positioneerden. Nu zet ze haar kennis en ervaring in voor ondernemende vrouwen die voelen dat ze een missie hebben! Zij gelooft namelijk dat de wereld meer vrouwelijke ondernemers nodig heeft die met hun bedrijf, met hun missie, de wereld een stukje lichter en mooier maken. Daarnaast begeleidt ze als part-time docent aan de Technische Universiteit van Delft bachelor- en masterstudenten tijdens verschillende strategische design en branding vakken.

Reader Interactions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

↑ Top of Page